Visar inlägg med etikett By Fire and Sword. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett By Fire and Sword. Visa alla inlägg

onsdag 13 maj 2015

By Fire & Sword, Cossacks vs PLC

Här kommer första bilden, PLC får recon-marsch :)
Efter Kosackernas förflyttningen i första rundan av slaget.
Efter Litauernas förflyttningen i första rundan av slaget.
Efter första rundan :)
Efter andra rundan, kosackerna får in ett flak skott på coss.style med spjut förbandet, som misslyckas med sitt moral slag och flyr.

torsdag 7 maj 2015

By fire and sword vi kämpar på med reglerna...

En bild från förra spelningen föreningen hade den 26/4
Svenskar (berfrund) mot Litauer (Patrius) i ett mindre skirmish slag.


O nu när de nya reglerna kommit så måste man dras med två tegelstenar till var spelning...
 
Kom snabbt fram till att de behövs målas fler Dragoner för min del..
med de nya listorna blir de en mer användbara!
 
Tärningarna markerar mängden ammunition varje enhet har.


söndag 12 april 2015

Spelmöte 12/4-15 Market Garden turn 3

 
Tyskarna försöker återta en utav broarna som fallskärmsjägarna tog förra rundan.

 
Återigen så anfaller tyskarna. De vill ha tillbaka sina träskmarker. 

 
Slaget om träskmarken... Britternas sida.

 
Tyskarna radar upp sig.

 
Britternas tank destroyers öppnar upp och försöker skjuta sönder StuG plutonen. Det gick sådär. Samtidigt så försökte artilleriet bomba sönder panthrarna och de klarade sig helskinnade trots att det totalt var 12 kanoner som bombaderade dem.  

 
Tank destroyer plutonen får stryk efter att tyskarna ger igen.

 
Tyskarna rullar fram mot objectivet och britternas infanteri.

 
Assualten gick sådär. Endast en StuG förblev operativ och den blev sedan bailad av en Cromwell pluton. De överlevande två infanteristerna kunde sedan gå fram och knacka på StuGarna och spränga dem.

 
En utav Panthrarna stök med efter att 5.5':orna bombaderade dem. De försökte sedan assaulta det andra objectivet men misslyckades. Efter det så var vi tvungna att gå, så britterna lyckades hålla sina objectives.
 
6-1 till britterna.  

 
Slaget om bron.

 
Väldigt vita tigrar slogs mot paras och Cromwells.


 
Tetrarch tanks mobbade en stackars ensam Panther.

 
Tigrarna slog dåligt och började brinna.
 
I slutändan så blev det en brittisk seger.
 
 
Det spelades även ett By fire and sword slag på klubben. Svenskarna slogs mot polacker.

 

onsdag 31 december 2014

BFaS: Polacker vs Kossacker

Mina kossacker fick möta polacker under spelmötet den 21/12. Uppdraget blev Forage eftersom min styrka var flera poäng mindre än polackernas styrka.
 
 
 
Kossack spejare lyckades smyga sig in på flanken och dödade/snodde polackernas grisar. Spejarna fick sedan betala med sina liv.

 
Polska Reiters som varit i reserv rider in medans kossackerna och polackerna har en liten shoot out.



 
Den vänstra flanken var mer eller mindre ointressant efter att spejarna lyckades döda/sno grisarna men det uppstod ändå en del strider mellan de två arméerna.
 
Slaget slutade till slut oavgjort eftersom polackerna lyckades orsaka så svåra förluster för kossackerna. Men om polackerna hade lyckats med ett moralslag så hade en flyende kavallerienhet kunnat stoppat spejarna. Och då hade det troligtvis blivit en polsk vinst.  

måndag 17 november 2014

Spelning 9/11

Det blev mer Defconträning och By fire and sword denna spelning.
 
 
Lend least tankovy vs. rumäner

 
By Fire and Sword bordet



tisdag 28 oktober 2014

söndag 26 oktober 2014

Mer Defconträning och lite By Fire and Sword

 
I dag så tränade nästan alla inför Defcon. Min lend-lease lista fick denna gång möta Fredriks SS-Wiking panzerkompanie. Jag lyckades vinna med 4-3.  
 
 


 
Tester har visat att den kombinerade eldkraften från 4st SU-100 och 6st M4 Shermans orsakar svåra förluster på Panzer IV plutoner. Men dåliga tärningar har visat sig ännu skadligare.


 
Kappvändande rumäner slåss mot tyska mekaniserade styrkor

 
Kossackerna rider fram efter att pansarhotet blivit utslaget

 
Duellen mellan 76mm Shermansarna och panthrarna slutade illa för ryssarna...


 
Polacker anfaller en bro som försvaras utav svenskarna

söndag 17 augusti 2014

Spelmöte 17/8

Under dagens spelning så spelade mina italienska carris mot polska kavallerister. Scenariot var breakthrough. Matchen slutade 5-2 till polackerna efter en massa extremt tursamma och otursamma slag.
 
 
 
Italienarna koncentrerar nästan all kraft på en punkt för att bryta sig ut. Men deras recce motorcyklar skickas iväg för att göra en flankerande manöver.
 


 
Anfall efter anfall slås tillbaka men polackerna blir kraftigt decimerade.

 
En kavalleripluton rusar framåt för att försvara objektiven. De trakaseras samtidigt av det italienska flygvapnet och lider relativt svåra förluster.

Polackerna sätter igång ett eget anfall mot italienarnas artilleripositioner med stor framgång till en början. Anfallen tappar sedan snabbt kraft då italienarnas kompanichef kör tillbaka och hjälper till med försvaret.

 
Efter ett tag så tappar även italienarnas anfall kraft. Och till sist så har de lidigt så stora förluster att de måste börja slå för kompanimoral. När moralslag nummer två slås så misslyckas slaget och italienarna flyr fältet.
 
 
Under spelmötet så spelade vi även By fire and sword och en annan flames of war match där gebirgsjägers fick möta stuarts. Men tyvärr så glömde jag bort att fotografera dem. =/

tisdag 8 juli 2014

Spelmöte 6 Juli

 
Den här gången så spelades tre olika slag.
 
 
På ett bord så tränade man inför SIF 2014. Australiensare i italienska stridsvagnar mot tyska gebirgsjäger. Australiensarna tog hem segern i öknen.

 
På ett annat bord så mötte två unga spelare varandra. Båda spelade varsin ungersk armé. Ungrarna gick till sist hem med segern... men de förlorade också.

 
På bord nummer tre så spelades By fire and sword. Svenskarna fick den här gången möta kossacker. Och svenskarna lyckades kamma hem en rätt rejäl seger efter som kossackernas infanteri inte kunde hänga med i svängarna när svenskarna kavalleri red omkring.