Visar inlägg med etikett storslag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett storslag. Visa alla inlägg

onsdag 28 december 2016

Föreningen hade ett Vietnam storslag 26/12


Bordet något mindre en förr året då vi var 8st som deltog denna gången
 
Det börjar med att Nord sidan slår på vår Fire base
 
Vilket det får betal dyrt för...Cobra och M48 slår till
 
PT 76 är chans lösa mot M48 och Cobra
 

Luft landsättning i andra änden av bordet
 
Black Horse styrkan segar sig fram längs med vägen medans Aussi springer förbi ut i djungel
 

Mer luftlandsättningar Nord sidan kommer springande efter deras påslag på fire base
 
Nord sidan släpper ett Ambush med T34/85 tanks i ryggen på de Luftlandsatta jänkarna.
US svarar med en svärm av Cobror och en luftlandsättning till i ryggen på T34orna
 
Tyvärr så missar vi mer eller mindre allt med Cobrorna och T34:orna jagar bort den sista LL
 

Black horse segar sig vidare längs vägen för att efter stor möda nå upp till byn.
De som gör jobbet att rensa djungel är Aussi på båda sidorna av vägen!
 

måndag 21 december 2015

Vietnam storslag OSS hade i helgen med inbjudna gäster!

Vi vart 9st som deltog i storslaget bordet är C:a 4,2M x 2,4M
 
 Storslaget började med att röd sida fick tre rundor med natt och
framskjutna positioner för  anfall mot US huvudbas
Från de två kullarna väller det fram rött infanteri...
 
 Förstärkningar i form av PT76or och T34 på väg in från flanken
 
 Vy från US basen mot ankomande infanteri och pansar
 
Vy från ett av de två anfallande infanteri kompanierna
  
Dagen gryr och de första US förstärkningarna anländer bestående av
 2 M48 Patton tanks och 2 M113
Stor anfallet klingar sakta av för att dö ut...
 
 US luftlandsätter mer förstärkningar i andra änden av bordet där en av byarna och vägen är påväg att besättas av en hord av röda infanterister
 
 Attackhelikoptrar börjar bearbeta horden!
 
På andra sidan bordet så har de röda reserverna i form av pansar börjat nå fram
till US basen och staden
 
 En bild på gänget... de är svårt att få rundorna att gå ihop på de båda flankerna
  
En konvoj för att evakuera en fiktiv US bas i andra endan av den lång vägen
 kommer in till US basen
 
 Ett stort trafik kaos utbryter då basen fortfarande är
omringad av den röda sidan
 
På andra flanken så gräver helikoptrarna ett stort hål i horden
 men hålet fylls genast med ett nytt kompani
Båda helikoptrarna skjuts ner av var sin AK47 kula HELT O TROLIGT!
 
 I US basen så börjar allt ordna upp sig igen
M48 och Aussi inf fixar det ankommande pansrat utan problem
dock går US artilleriet upp i rök!
 Meckat Aussi rycker fram på kanten och
jagar bort det sista av det röda infanteriet vid basen
 
 Konvojen fortsätter framåt!
 
På andra sidan brädet så har US landsatt en pluton i ryggen på den stora horden med infanteri
men genast får röd sida in ett kompani till och jänkarna är fast!
 
Horden fortsätter fram mot byn men där har US hunnit gräva ner sig ordentligt
o vägrar att flytta på sig eller dö...
 
 Konvojen blir hårt ansatt från sidan av div eld och av granatkastare
som slår ut 5 lastbilar!
 
Röds pansar drar en sista suck innan de förintas helt...
US seger men långt från klart från början till nästa gång ska vi
skruva upp svårighetsgraden ett par snäpp för jänkarna.
nu vet vi en del om vad som behövs för att göra det jämnare!

lördag 19 december 2015

Vietnam terräng är på bordet o storslaget kan börja!

 Det tog mig 3 timmar att bygga bordet, och knappt
 1 timme att plocka ihop när alla hjälptes åt efter slaget.
 
Det är runt 300 pokerbaser med djungel terräng de tog Bobbovski o mig tre dagar
att gör bara djungel baserna
och två stora dörrmattor med högt gräs längs vägarna.
 

Kullarna är rödfrigolit som målats och flockats
med blended turf från Woodland scenics
 
Bas terrängen är 20mm från Ironclad Miniatures containers är 1:87 för model järnväg 
 

söndag 13 december 2015

Vietnam terrängen fortgår

och börjar bli helt klar!
 
 Jämförelse mellan flockad och grundmålad kullar.
Tyvärr tog flocken slut så helt klart kommer de nog inte att bli till den 20/12.
 
De vita är lim som ännu inte torkat försviner helt när det torkat!
Vart riktigt snyggt med flocken på ser ut som en GW matta...
 

onsdag 31 december 2014

Storslag: Belägringen av Budapest

Eftersom det är 70 år sedan slaget om Budapest skedde så bestämde vi oss för att genomföra ett storslag med Budapest-tema. Storslaget spelades på två bord: Ett stort som föreställde Budapest och striderna i staden. Och ett litet som representerade Operation Konrad, tyskarnas försök att bryta sig igenom och undsätta staden. Totalt så blev det sju stycken spelare och varje sida hade fyra kompanier. Jag som sovjetspelare fick styra två kompanier samtidigt. Striderna började sent på natten så det kunde bli dag från och med runda tre.
 
Ryssar hade från början  en form utav wave attacks på allt (det som dör hamnar i reserv och får köra in på plan igen). Men om Operation Konrad lyckades så förlorar ryssarna denna förmåga. Om operationen däremot skulle misslyckas så sjunker motivation ratingen på axelmakternas trupper med ett steg. Eftersom de förlorar allt hopp om räddning.
 
Så länge tyskarna lyckas hålla Budapests flygfält så har tyskarna och ungrarna också wave attacks, men endast på plutoner med infanteri eller gun teams.
 
 
 
Operation Konrad förbereds

 
Budapest innan stridernas början

 
Sovjeterna infiltrerade, men tyskarna lyckades få syn på dem trots att det var natt och fick första draget.


 
Kappvändande rumäner har ställt upp sig för att storma Budapests flygfält.

 
Tigrarna anfaller det ryska infanteriet för fullt. Kommer de att hinna i tid till Budapest?

 
Tyska och ungerska förflyttningar

 
SS trupper avancerar fram för att försvara flygfältet



 
Ryska stormtrupper assaultar tyskarna som försvarar ruinen men slås tillbaka av tyskarnas defensive fire

 
Stormtrupperna som inte infiltrerat pulsar sakta fram genom snön mot sitt mål 




 
En stridsvagnsduell mellan ryska Shermans och en pluton StuG:ar.

 
Den andra Sherman plutonen ställer upp sig på skyttelinje och börjar peppra ruinerna med 50. cals

 
Tre av fyra StuG:ar brinner efter ryssarnas eldöppnande. Men den sista vagnen slinker iväg från ryssarnas klor.


 
Rumänerna klipper sönder taggtråd och rör sig framåt



 
Ungrarna skickar fram sina tigrar för att stoppa Sherman vagnarna. De lyckas knäppa flera av vagnarna.


 
Shermanplutonen till höger bailar en tiger

 
Tigern sprängs sedan när ryssarnas andra storm grupp assaultar ruinerna
 
 

 
Tigrarna från Operation Konrad lyckas bryta sig igenom och dyker upp bakom rumänerna.


 
Sherman plutonen på den högra sidan tar svåra förluster. Till sist så finns det bara en vagn kvar.

 
KV-8:or rullar fram till de tyska försvararna i ruinerna och grillar tyskar med sina eldkastare.

 
När bränslet tog slut så assaultade KV-8:or de tyska överlevarna och dog hjältedöden. 


 
 
Ryssarna/rumänerna lyckades inte ta sina objectives, tyskarna lyckades med Operation Konrad och tyskarna/ungrarna lyckades slå ut en mer pluton än vad ryssarna gjorde. Så det hela slutade med en seger för tyskarna och ungrarna.